ילדים של החיים

בונים בית

אדריכלות בדגש ירוק

אדריכלות בדגש ירוק
האתר החדש!

תיכנון אדריכלי, בית קורן, רעננה.

פגישה על כוס קפה סביב שולחן עץ גדול. קירות הפנים מחופים בעץ ,אפשר להציץ למטבח דרך חלון קטן ונמוך.
בית דו משפחתי,שני קירות אורך תוחמים את המרחב,אחד מהם הוא הקיר לשכנים.
הם רוצים לשפץ: פינה נחמדה להורים...חדרים מתאימים יותר לילדים... הבית בנוי שלושה מפלסים , גדול במטרים אבל מרגיש צפוף ,והחלל...לא זורם, הקירות והתקרות המחופים,נותנים הרגשה של צפוף ודחוס.
בשיפוץ בית ,כמו גם בבניה מחדש, אני מחפשת משהו, אפילו קטן, אבל קיים ואמיתי, שאיתו אני רוצה לשחק.
במקרה הזה ,תחושת ה"אוניה "של עיצוב הפנים, היא משהו שלקחתי איתי הלאה כקו מנחה בשיפוץ-למרות שהבית שינה את פניו ללא הכר, למרות שבשלב ההריסה נותרו ממנו רק ריצפה ,עמודים ושתי תקרות,נותר איזשהו קוד גנטי,שהיה שם קודם והמשיך לתוך המבנה החדש .מהפנים הוא יצא החוצה ,שם תחושת האנייה אינה סוגרת ודוחסת אלא מאפשרת תחושת מרחב.
מבנה האנייה ,או המכונה בכלל ,אופייני מאוד לסגנון הבאוהאוס שנולד בגרמניה והכה שורשים חזקים בבניה בארץ:התפיסה של הבית כתלת מימד ,בעל חמש פאות (קומת הגג),חזיתות שאינן דקורטיביות אלא מייצגות נאמנה ומביעות אתהפנים והתפקוד של החלל, התאימה מאוד ,בארץ, באזורי שפלת החוף.מזג האוויר הנוח רוב ימות השנה,הבריזות הנעימות מהים בימי הקיץ כשרק עולים קצת מעל הרחוב גורמים לגג שטוח ומתפקד להיות כיף בכל בית.
הדבר הראשון שתוכנן היה פתיחה של החלל המרכזי בסלון –פתחנו חלון גדול במקום החלון האורכי הגבוה שהיה שם והחלל שינה פניו לחלל זורם, מכניס פנימה את הגינה ,פותח מבט לשביל הכניסה ,מכניס פנימה את הירוק והאויר ,ומאפשר מבט עד לשער הכניסה .נעים בבית ,שיש תחושת שליטה,שיודעים היכן ממוקמים ורואים מהחללים המרכזיים מי נכנס .אחת הבעיות בבית היו שרותי האורחים הממוקמים מיד בכניסה ,אותם לא רצתה בעלת הבית להזיז ,פתרנו זאת על ידי הזזת דלת הכניסה לאחור ויצירת חלל כניסה רחב ומזמין,הניפתח מול קיר דקורטיבי אשר מאחוריו כיור וכניסה לשרותים.
יצרתי רחבת כניסה קטנה ונעימה עים פרטים אדריכליים מוקפדים -גגון ,מרזב יורד לתוך עדנית,ריצוף מיוחד.
המדרגות הנגוסות בחלל פינת האוכל מולאו,ובמקומן יצרתי גוש מדרגות מעץ, מסה, שיושבת בתוך החלל הגדול הזה ומקשרת בחומר,בין המפלסים.המשחק בין הבנוי לגושי העץ מהווה גם הוא מוטיב חוזר בבית ,בית של נגרית ואספנית.קוים נקיים בבניה ושילוב חומרים פשוט מהוים חלל מכיל לאוספי הפריטים הרבים של בעלת הבית.
בעיה נוספת בבית היתה גרם המדרגות הקושרי בין המפלסים-בדיוק מול הכניסה –חדר מדרגות לא כל כך נעים...ומאוד מאוד נראה לעין.-פתרתי זאת ע"י הריסת אחד מגרמי המדרגות הבנויים,הגרם העליון,והחלפתו במדרגות קלילות ,מעוצבות בפלדה ובעץ,מרחפות ,מאווררות ,מאפשרות זרימה של החלל מבט בין המפלסים,ויפות ,גם במבט מדלת הכניסה,המדרגה הראשונה בגרם זה היא מדרגת עץ גושני ומלא –שנמשכת לאורך הקיר ,מהווה ספסל בחלל הילדים ומחזקת את הדיאלוג בין המסה והחלל,דיאלוג בלתי פוסק שיש לו ביטוי בכל פינה בבית . מכל פינה בבית עכשיו נשקף החוץ ,ואף אחד כבר לא יודע שהוא נימצא בדו. זוהי וילה,וילה עירונית ,שהגינה התחומה שלה היא חלק בלתי נפרד מהפנים שלה ,חלל נושם ומכיל בנוחות.למרות ריבוי הפרטים המעוצבים בבית ,לא נגרמת תחושה לא נוחה או מלאכותית.הרצפות , בבטון מוחלק אפור,בשילוב מסות העץ הבנויות ,השטיחים הציבעוניים ,וחלונות הברזל,המטבח המגורד ,גורמים למראה קצת זרוק –סטייל לופט ניו-יורקי.עיצוב הבית מבטא את טעמם הטוב של בעליו .שהוסיפו כיתובים בעץ לכל חלל,פרטי אוספים מקסימים, רהיטי עץ מעשה ידיה של בעלת הבית . עיצוב הבית הוא בעצם גילום בחלל ובחומר של אופיים ורצונותיהם.